TWEE JURY’S VASTGESTELD VOOR MERCURS 2020

Dit jaar stellen maar liefst tien juryleden onder leiding van twee voorzitters de nominaties en winnaars vast in acht categorieën. Onder leiding van mediaspecialist Ruud de Langen buigt zijn jury zich over de categorieën Mercur Reportage van het Jaar, Mercur Hoofdredacteur van het Jaar, Mercur Artdirection van het Jaar en PostNL Mercur Partnership van het Jaar. De jury onder leiding van bladenmaker en journalist José Rozenbroek neemt de categorieën Mercur Magazinemerk van het Jaar, Aldipress Mercur Cover van het Jaar, Mercur Innovatie van het Jaar en Mercur BeLOFte van het Jaar voor haar rekening.

Jury o.l.v. Ruud de Langen

Op de foto (v.l.n.r. bovenste rij) 

Ruud de Langen (juryvoorzitter, Chief Growth Officer dentsu Nederland)
Nathalie Peters (founder Morgenfrisk)
Sabine Verschueren (eigenaar creatief bureau Studio Verschueren)
Marieke Schoon – van der Loop (marketing manager PostNL)
Thomas de Heide (redacteur / coördinator FD Persoonlijk / voorzitter sectiebestuur tijdschriften NVJ)

Jury o.l.v. José Rozenbroek

Op de foto (v.l.n.r. onderste rij) 

José Rozenbroek (juryvoorzitter, bladenmaker / journalist)
Stephan van der Sman (ondernemer / consultant King’s Cross Unsold Inventory)
Nicolette Hulsebos (uitgever / hoofdredacteur FONK / bestuurslid Lucas-Ooms Fonds)
Jaap Biemans (artdirector Volkskrant Magazine)
Marsha Dousi (salesmanager publishers Aldipress)

Secretaris van beide jury’s is Harriët Schrier (directeur Magazine Media Associatie), die de juryprocedure bewaakt.

De inschrijftermijn voor de Mercurs 2020 sluit op donderdag 8 oktober. Op donderdag 19 november worden de nominaties bekendgemaakt. Op donderdag 10 december is de uitreiking.

JURY O.L.V. RUUD DE LANGEN

Onder leiding van juryvoorzitter Ruud de Langen (Chief Growth Officer dentsu Nederland) buigen de volgende vijf juryleden zich begin november over de inzendingen in de categorieën Mercur Reportage van het Jaar, Mercur Hoofdredacteur van het Jaar, Mercur Artdirection van het Jaar en PostNL Mercur Partnership van het Jaar.

Ruud de Langen

Juryvoorzitter, Chief Growth Officer dentsu Nederland

Een leven lang in media. Begonnen in 1989 bij Sky Radio. Vervolgens mediabureau TMP, reclamebureau FHV/BBDO, formatbureau BLaF en Starcom. Daarna leidde hij mediabureau Mindshare vier keer naar de titel Bureau van het Jaar en was hij bij Talpa Network verantwoordelijk voor Creative, Social en VOD platform KIJK. Schreef 12 jaar columns voor Adformatie en was ook vertegenwoordigd in besturen van NLO, VEA en MWG. Ruud is nu werkzaam als Chief Growth Officer bij dentsu Nederland.

Nathalie Peters

Founder MORGENFRISK

Nathalie is reeds 17 jaar werkzaam in de digitale creatieve- & media-industrie met een enorme passie voor het (door)ontwikkelen van nieuwe digitale- initiatieven en -bedrijven. Vanaf dag één is zij in de digitale sector werkzaam, zowel aan publishers-, creatieve- als mediabureauzijde. Maar ook vele jaren als voorzitter van IAB Nederland, de branchevereniging voor digital marketing & innovatie. In al haar rollen bij Wegener, Ogilvy Interactive, Tribal DDB en IPG was Nathalie founder van verschillende online business units  en is Nathalie enorm getriggerd door de verschuivingen die zij in de markt ziet. Begin van het jaar vond ze het tijd worden om opnieuw aan de frontlinie te gaan staan. Maar dit keer met haar eigen bedrijf MORGENFRISK. Met volle energie en leuke vakkundige partners, zet Nathalie graag weer die extra stap voor haar klanten. Nathalie heeft al in menig creatieve, media en interactieve jury’s gezeten en doet dat met veel plezier en overtuiging.

Sabine Verschueren

Sabine Verschueren

Eigenaar creatief bureau Studio Verschueren

Studio Verschueren is een creatief bureau gevestigd in Amsterdam. Sabine Verschueren is een expert in editorial design. Haar opdrachtgevers bevinden zich zowel in het  commerciële als in het culturele circuit. Ze won verschillende prijzen voor haar boeken, kranten en magazinedesigns. Haar passie voor tijdschriften resulteert in een lange lijst van uitgesproken magazines beginnend in de jaren 90 tot haar laatste projecten “Paper” een digitaal magazine en “See All This”, een kunsttijdschrift waarvan ze artdirector is. Als artdirector heeft ze een liefde voor fotografie. Ze gaf fotografie aan de KABK in Den Haag en is geregeld jury bij verschillende fotografiewedstrijden.

Marieke Schoon – van der Loop

Marketingmanager PostNL

Marieke is een ervaren marketeer, gedreven door mensen, merken en resultaten. Bij PostNL is ze sinds 2018 marketing-eindverantwoordelijk voor de Consumenten en de Zakelijke markt. Haar werkwijze? Een krachtige combinatie van strategie & executie en sterk in realisatie van onder meer campagnes. Marieke krijgt veel energie van het leidinggeven aan en het ontwikkelen van marketingprofessionals bij PostNL. Eerder was ze marketingmanager van Spotta (destijds 100% dochter PostNL), zeven jaar werkzaam bij Douwe Egberts in diverse marketingfuncties, productmanager Maaza (tropical drinks) en startte ze haar carrière bij Transavia. Marieke brengt in de jury dus een brede kijk op marketing mee, in zowel de consumenten als de zakelijke markt, in FMCG, media en logistiek.

Thomas de Heide

Journalist en coördinator FD Persoonlijk

Thomas de Heide (1991) werkt als redacteur en coördinator bij FD Persoonlijk, het weekend magazine van Het Financieele Dagblad. Hij startte in 2016 de jaarlijkse special FD Jonge Talenten, dat is uitgegroeid tot een begrip onder zowel jonge ondernemers als lezers van de gevestigde orde. Hij is voorzitter van het sectiebestuur Tijdschriften bij de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Hij werkte na zijn afstuderen als freelance journalist voor onder andere MAX Magazine, De Telegraaf, Metro en GOOISCH …als lifestyle. Zijn interesse in journalistiek en bladenmaken ontstond toen hij op 15-jarige leeftijd een online musical platform oprichtte met bijbehorend digitaal magazine.

JURY O.L.V. JOSÉ ROZENBROEK

Onder leiding van juryvoorzitter José Rozenbroek (bladenmaker / journalist) buigen de volgende vijf juryleden zich begin november over de inzendingen in de categorieën Mercur Magazinemerk van het Jaar, Aldipress Mercur Cover van het Jaar, Mercur Innovatie van het Jaar en Mercur BeLOFte van het Jaar.

José Rozenbroek

Juryvoorzitter, bladenmaker en journalist

Al bijna 35 jaar is José Rozenbroek actief als journalist en bladenmaker. Tijdens haar studie Nederlands begon ze als tekstredacteur bij de Viva. Later schreef ze talloze interviews en reportages voor ELLE, waarvan ze in 1996 hoofdredacteur werd. Ze lanceerde Ellegirl en Red, voordat ze vertrok naar de Volkskrant, waar ze chef werd van het magazine. Na vijf jaar bij de krant startte ze in 2012 als zelfstandig journalist en bladenmaker. In 2019 was José juryvoorzitter van de Mercursjury. Momenteel maakt ze als hoofdredacteur Radar+ en Human Inc. en schrijft ze voor diverse kranten en magazines. José ontving verschillende keren een Mercur: voor ELLE, Ellegirl en Red, en in 2004 werd ze uitgeroepen tot Hoofdredacteur van het jaar.

Stephan van der Sman

Stephan van der Sman

Eigenaar King’s Cross Unsold Inventory

Sinds het begin van dit jaar is Stephan ondernemer en is hij een eigen bedrijf gestart: King’s Cross Unsold Inventory, een bedrijf dat barters initieert, organiseert en faciliteert. Daarnaast is hij consultant bij diverse uitgeverijen en geeft hij trainingen aan exploitanten. Hij is een kleine kwart eeuw actief in de branche, expert op het gebied van marketing en media en printambassadeur met een groot netwerk. Eerder was Stephan Media Buyer bij Magna en Media director bij UM. Bij Mediaedge:CIA richtte hij in 2000 als één van de eerste in Nederland een digitale tak op.

Nicolette Hulsebos

Uitgever / hoofdredacteur FONK & bestuurslid Lucas-Ooms Fonds (LOF)

Na haar studie Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam is Nicolette van 1986 tot 1994 in verschillende functies werkzaam geweest bij NieuwsTribune, zo was zij salesdirector, uitgever, adjunct hoofdredacteur en directeur. In 1994 richtte zij reclamevakblad Reclameweek op en in 1996 maandblad Identity Matters over creatie van merken. In 2008 zijn beiden overgegaan naar uitgeverij Springer. Sinds 2009 is zij uitgever/hoofdredacteur van FONK. Daarnaast is ze cofounder New Kids on the Block, Coolest Dutch Brands & bestuurslid Lucas-Ooms Fonds (LOF).

Jaap Biemans

Artdirector Volkskrant Magazine

Vóór Volkskrant Magazine was Jaap Biemans Artdirector bij Hollands Diep, Hard Gras, Intermediair en Nieuwe Revu. Hij lanceerde in 2010 het online platform Coverjunkie waar hij de mooiste of opvallendste covers vanuit de hele wereld een shout-out geeft. Jaap Biemans is regelmatig spreker op internationale congressen over creativiteit en is door de jaren heen veelvuldig bekroond voor zijn werk. In New York ontving hij SPD awards, in Londen D&AD awards en in Amsterdam ADCN lampen. Naast de vier Mercur Awards die al op zijn schouw staan ontving Jaap in 2019 de ultieme erkenning; de prestigieuze Mercur d’Or voor zijn gehele oeuvre.

Marsha Dousi

Salesmanager publishers Aldipress

Marsha Dousi is sinds 2008 werkzaam bij Aldipress, de grootste distributeur van tijdschriften in Nederland. Aldipress vertegenwoordigt met 80 medewerkers ruim 160 uitgevers en 5.500 verkooppunten. De eerste jaren van haar carrière bij Aldipress heeft zij zich als category- en trade marketing manager ingezet voor de activatie van de categorie tijdschriften in retail. Sinds 2017 werkt zij als salesmanager publishers en adviseert zij, samen met haar team, uitgevers op het gebied van de losse verkoop.