Juryleden Mercurs 2024
Voor de 25 ste editie van de Mercurs zijn twee jury’s samengesteld. De jury onder leiding van Derk Sauer (categorieën Magazine mediamerk, BeLOFte, Redactieteam) en de jury onder leiding van Maiko Valentijn (Innovatie en Partnership). Maak kennis met alle elf juryleden.
Jury voor de categorieën Magazine Mediamerk, BeLOFte en Redactieteam
Derk Sauer (voorzitter)
Media ondernemer Derk Sauer begon in 1970 als correspondent in het roerige Belfast. Voor Nieuwe Revu bezocht hij conflictgebieden als Zimbabwe, Angola, Libanon en Vietnam. In 1989, na 8 jaar als hoofdredacteur van dit weekblad, vertrok hij naar Moskou. Daar lanceerde hij in samenwerking met de Russian Union of Journalists, Moscow Magazine. Het maandblad werd goed ontvangen, maar was zakelijk niet levensvatbaar. Toch zag Sauer potentie in de Russische markt en startte – met hulp van Nederlandse vrienden – in 1992 het eerste Engelstalige dagblad voor de snelgroeiende zakelijke community, The Moscow Times. Zijn vrouw, journaliste Ellen Verbeek en haar collega Elena Myasnikova lanceerden 2 jaar later de Russische editie van Cosmopolitan (oplage 1 miljoen!). De start van Independent Media, een uitgeverij met 40 titels waaronder beroemde licenties als Harpers Bazaar, Playboy en Esquire. In 2004 werd Independent Media verkocht aan Sanoma. Daarna volgde o.a. het terugkopen van de Moscow Times en de titel online uitgeven. Na de Russische invasie in Oekraïne in 2022, verhuisde Sauer zijn team naar Amsterdam, waar hij een nieuwsredactie en tv-studio realiseerde voor onafhankelijke Russische journalisten. Derk Sauer is o.a. ook founding chair van Human Rights Watch NL en voorzitter van Stichting Het Nieuwe Parool.
Jildou van der Bijl
Jildou van der Bijl is hoofdredacteur, bladenmaker, journalist en creatief directeur. Werd op haar 27e hoofdredacteur van Nieuwe Revu en in 2008 hoofdredacteur van het magazine LINDA. en bouwde dat samen met een geweldig team uit tot een succesvol mediamerk dat alle Mercurs won die er te winnen vielen.
Stopte in maart 2023 bij LINDA. en helpt nu - met het onlangs opgerichte Studio The Editors bedrijven en organisaties, zoals HEMA en KWF met een hoofdredactionele visie. Is de trotse bezitter van een Mercur d’Or.
Jaap van Zessen
Jaap van Zessen is digitaal strateeg en geeft als freelancer mediamerken advies hoe ze online kunnen groeien. Bij AD.nl was hij zeven jaar als chef digitaal verantwoordelijk voor de online doelstellingen op de redactievloer en groeide het merk verder van traditionele krant naar mediamerk. Nu geeft hij advies, presentaties en trainingen op het snijvlak van nieuws, data en marketing waarin ook AI een steeds belangrijkere rol speelt. Maandelijks is hij te horen in de podcast Het Mediaforum, in het programma Spraakmakers op NPO Radio1.
Foto: Nienke van Denderen
Nicolette Hulsebos
Nicolette Hulsebos is uitgever en hoofdredacteur van FONK Magazine. Eerder gaf ze ook de designtitel Identity Matters en Reclameweek uit. Ze houdt van alles wat mooi is, ontvangt graag familie en vrienden aan haar table d’hôte, loopt bij voorkeur ver en is een Louis Couperus verzamelaar.
Ze is co-founder van New Kids on the Block en Coolest Dutch Brands en bedenker van de FONK150 Best agencies. Als bestuurslid van het Lucas Ooms Fonds maakt ze zich al jaren hard voor jong talent, zoals de Mercur BeLOFte van het Jaar.
Jochem Leegstra
Jochem Leegstra is magazine addict en oprichter en creative director van ANDSTAAT, een onafhankelijk en bekroond creatief bureau in Amsterdam. Met passie werken zij aan branding, design, architectuur, communicatie en alles daartussenin. Voor opdrachtgevers als Prins Claus Fonds, NIKE, Rosewood Hotels, Bugaboo, Cartier, HEMA en The(ANY)Thing.
Jochem is tevens de initiator en curator van THE NEW STIJL (2022), een platform dat gelanceerd werd als een boek dat Nederlandse creativiteit zonder grenzen viert. Een visuele presentatie van 50 state of the art creatieven in Nederland, met o.a. ontwerpers, kunstenaars, fotografen en architecten. Daarnaast zat Jochem in het bestuur van de ADCN, was ambassadeur voor What Design Can Do en commissielid voor Soho House. Regelmatig is hij design jurylid voor (inter)nationale festivals zoals Cannes Lions, Dubai Lynx, Le Book & de ADCN. En nu voor de Mercurs 2024.
Foto: RVDA
Jury voor de categorieën Innovatie en Partnership
Maiko Valentijn (voorzitter)
Maiko Valentijn heeft altijd al een liefde gehad voor tijdschriften: de geur, de kleuren en de nieuwe verhalen. Daarnaast begon hij ooit zijn mediacarrière bij onder andere Elsevier en daar heeft hij een blijvende waardering voor het medium aan overgehouden. “Ik vind het daarom een voorrecht om dit jaar als juryvoorzitter van de twee categorieën ‘Innovatie’ en ‘Partnership’ voor de Mercurs aan de slag te mogen gaan.” Valentijn is sinds 2021 CEO GroupM; vice-voorzitter van VIA en bestuurslid NMO. Hiervoor werkte hij bij de mediabureaus Mediacom, OMD en de uitgeverijen Screenvision, Elsevier en het Financieele Dagblad.
Mariëlle Arts
Startte haar carrière bij VNU en Sanoma voordat zij ruim elf jaar als marketing en zakelijk directeur aan het roer stond van het flink groeiende mediamerk LINDA. Vier jaar geleden verliet Marielle LINDA./Talpa Media om het ondernemerschap op te zoeken. Als interim-directeur en business strateeg begeleidde zij verschillende B2C scale-ups met een sterke digitale of e-commerce omzetstroom succesvol naar een volgende groeifase. Sinds kort is Mariëlle met oud-LINDA. collega’s Caren Wassink en Jildou van der Bijl Studio The Editors begonnen, een creatief bureau dat hoofdredactionele visie & storytelling voor merken en organisaties ontwikkelt.
Thomas van Vessem
Werkte jarenlang bij DPG Media als manager Corporate Marketing & Communicatie. Voordat hij naar de uitgeverij ging, werkte hij als marketeer bij een bureau en een adverteerder. Sinds februari 2022 is hij Head of Communications & Events bij Nederlandse Loterij, de naam achter negen bekende kansspelen zoals Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot en Krasloten, met als missie het bijdragen aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland. Van Vessem is naast jurylid bij de Mercurs 2024, juryvoorzitter bij de SAN Accenten.
Ilse van Loon
Gepassioneerd merkenbouwer met inmiddels meer dan 20 jaar ervaring op de teller in de retail- en reclamebranche. Haar focus: geïntegreerde marketing, branding, design en reclame. Als Independent Brand & Marketing professional zet ze met veel energie strategieën en concepten om in relevante en effectieve marketingcommunicatie voor merken. Grote merken, merken die een push kunnen gebruiken of start-ups. Dat leidde tot successen en bekroningen, waaronder de Mercur Partnership van het Jaar 2018 voor Etos - &C.
Elias Reinheimer
Mensen kennen Elias Reinheimer, chief creative officer van HAVAS PLAY, als een creatieve ondernemer. Hij heeft er plezier in om onverwachte partijen aan elkaar te koppelen en inspirerende niches te vinden voor merken. Met als ultiem doel om authentieke en super creatieve branded content en brand-funded entertainment te maken voor consumenten die ze liken en die ze delen. Hiervoor ontwikkelde Reinheimer een nieuw businessmodel, dat de wereld van media, creativiteit en entertainment verbindt. “Ik ben een creatieve, strategische denker met gevoel voor techniek, een netwerker met een ondernemende insteek en commerciële drive. Ik hou er van om buiten de geijkte paden mijn weg te zoeken, nieuwe dingen te ontdekken en connecties te maken.”
Elzemieke Olsthoorn
Marketeer in hart en nieren Elzemieke Olsthoorn werkt al bijna 20 jaar in de media. Ze heeft diverse marketing- en managementrollen vervuld bij Mediahuis, Sanoma en DPG Media, waar haar liefde voor tijdschriften werd geboren. Ze ontwikkelde merk- en strategische visies voor kinder-, jeugd-, en vrouwentitels en werkte veel samen met adverteerders en mediabureaus. Momenteel is Elzemieke Chief Marketing Officer bij Abovo Maxlead.