Ongelooflijk, dacht ik – toen ik alle inzendingen voor de Mercurs 2020 zag – hoe bladenmakers, vormgevers, journalisten, fotografen tegen de klippen op afgelopen jaar hun werk hebben gedaan. Corona, social distancing en lockdown; het weerhield ze niet om prachtige verhalen, reportages, covers, magazines te blijven maken. De creativiteit bloeide alom. Magazinemerken zijn inmiddels écht van alle markten thuis en bespelen de online en offline kanalen met het grootste gemak, waarbij volop gebruikt wordt gemaakt van data om de juiste doelgroep te bereiken. We zagen Instagram-cursussen en theatervoorstellingen voorbijkomen, covers die maatschappelijke discussies deden ontbranden en spot on YouTubefilmpjes die zorgden voor reuring around the brand. Opvallend: het gouwe ouwe papieren tijdschrift werd ook weer geregeld als eenmalig medium ingezet om een speciale doelgroep te bereiken of een mijlpaal te vieren.
Al met al lieten de inzendingen zien dat we echt vakmensen zijn: ervaren, gedisciplineerd, creatief, en niet uit het veld te slaan door een weerbarstige markt of een onvoorziene pandemie. Een van de leukste, maar ook moeilijke categorieën blijft de Belofte van het jaar: vijf geweldige jonge mannen en vrouwen die excelleren in hun vak en overlopen van enthousiasme en ambitie. Hoe moet je daar nou uit kiezen?! De jury moést – met het mes op de keel.
José Rozenbroek (zelfstandig bladenmaker/journalist) – juryvoorzitter Mercur Belofte, Cover, Innovatie en Magazinemerk van het Jaar.