De breinfabriek

Topprestatie van Zo Zit Dat: als je lezen leuk en spannend maakt, kun je steeds meer jongeren aan je binden. De jury was onder de indruk van de originaliteit van het merk én van het resultaat: een stijgende betaalde oplage in een markt die onder druk staat en een indexering van de netto omzet van 125%. Wát een ontzettend verfrissende tone of voice en invalshoeken. Het is duidelijk: hier heeft de redactie ook veel plezier.

Zo Zit Dat is hét weetjesblad voor alle kinderen van acht tot veertien jaar. Van de grootste wijsneus uit de klas tot het verlegen kind achterin. Het is de breinfabriek waarin hun nieuwsgierigheid, creativiteit, en leergierigheid op een verrassende manier worden geprikkeld. In een tijd waarin kinderen worden gebombardeerd met (valse) informatie, probeert het magazine échte verhalen te vertellen door experts, omdat alles wat in Zo Zit Dat staat, waar moet zijn. Door te spelen met de vormgeving komen thema’s tot leven. Het Japan-nummer, dat je van achter naar voor kunt lezen. Het nummer over een Reis door het lijf: de lezers gaan via de mond naar binnen en moeten zich er via een heus ‘Drolhof’ weer uit zien te puzzelen.

Elk jaar verschijnen er dertien reguliere nummers, twee speciale abonneenummers, een vakantieboek en een winterboek. De nummers staan niet op zichzelf, in elk nummer staan bij verschillende artikelen QR-codes die verwijzen naar video’s, quizjes of extra weetjes op de website. Daar (en op Spotify) staan ook de luisterverhalen voor kinderen die het (nog) moeilijk vinden om te lezen. Een nieuwe troef is TikTok. Daar ontdekken kinderen op een speelse en spannende manier van alles over natuur, techniek en dieren. In vier maanden ging het van 4 naar 23.000 volgers en soms zijn er uitschieters met meer dan een half miljoen views! Zo Zit Dat neemt de jonge lezers serieus en leert ze de wereld om hen heen beter te begrijpen, om die vol vertrouwen tegemoet te treden.