Kenniscentrum diversiteit & inclusie
Winq is het enige 360-graden mediamerk dat zich richt op de lhbtq-community.
17 jaar geleden begonnen als magazine voor de gay man, heeft het blad zich door de jaren heen ontwikkeld tot crossmediaal platform voor de lhbtq community en zijn ally’s. Bij Winq praten ze niet over een doelgroep, maar over een community omdat de verbintenis onder hun publiek intrinsiek bijzonder sterk is. De samenhang binnen de queer community is gebaseerd op zoiets persoonlijks als seksuele oriëntatie en identiteit. Daarom ligt alle content van Winq zo na aan het hart bij zijn publiek.
Het magazine speelt de hoofdrol, maar Winq bereikt zijn community via diverse online en offline kanalen met relevante content die vaak nergens anders te vinden is. Dat de doelgroep over meer dan gemiddeld tijd en geld beschikt, legitimeert de Travel, Design en Culture content. Logisch dat de uitgeverij ook sterke banden heeft met 150 (luxe) A-merk adverteerders. Dat levert een stevige basis met advertenties en samenwerking op het gebied van branded content.
De kers op de taart zijn de jaarlijkse Winq Diversity Awards; een feestelijke show waar personen en initiatieven beloond worden die een wezenlijke bijdrage leveren aan de zichtbaarheid en acceptatie van de lhbtq-gemeenschap. Begonnen als relatie-event en dit jaar voor het eerst in een
uitverkocht Tuschinski. Pride Amsterdam is ook zo’n evenement waar Winq nauw bij betrokken is, oa. met de Winq Pride Giftbox: een pakket vol mooie en lekkere producten om thuis Pride te kunnen vieren en vanwege loyaliteit alleen te koop is voor abonnees.
De zaken gaan op alle vlakken voor de wind, en dat is met recht een megaprestatie voor een kleine, onafhankelijke uitgeverij tussen het geweld van de grote spelers. De jury kijkt daar bewonderend naar. Net als naar het buitengewoon smaakvolle en kwalitatieve werk dat Winq maakt. ‘Hun community hebben ze buitengewoon goed in de vingers’. De nominatie is dan ook een heel groot compliment.