Ontroerend afscheidsinterview van Marc de Hond

Twee weken voordat Marc de Hond overlijdt, stuurt hij een mailtje naar freelance journaliste Antoinnette Scheulderman van het Volkskrant Magazine. Hij vraagt of ze tijd heeft voor zijn afscheidsinterview. Dat heeft ze. Gelukkig!

Robin de Puy maakt de indringende foto’s van Marc en zijn gezin. Kwetsbaar kijkt Marc op de openingsfoto met ontbloot bovenlijf in de lens. Zijn blik weerspiegelt niet alleen de ironie die hem zo kenmerkte, maar ook angst. Dat beeld versterkt het ontroerende artikel, meent de jury. “Ik opende het verhaal ’s ochtends om zes uur in bed en ik zat nog heel lang met tranen achter mijn scherm”, verwoordt een van de juryleden het gevoel dat het artikel oproept.

De jury is diep onder de indruk van Scheuldermans stijl (“Wat een vakvrouw!”). Geen ronkende tekst, wat makkelijk had gekund als je de omstandigheden in ogenschouw neemt. Marc heeft namelijk driedubbel pech gehad. De zoon van opiniepeiler Maurice de Hond werd getroffen door een tumor, dwarslaesie en een ongeneeslijke kanker. Ga er maar eens aanstaan om dan niet in schmierende clichés te vervallen als interviewer. Scheulderman stelt echter vrij sec precies de juiste vragen en geeft ook de feiten droog weer. Dat maakt het artikel veel sterker. De jury: “Het interview is zo goed opgebouwd, dat je er helemaal ingezogen wordt. Een terechte winnaar!” Het is dan ook niet verwonderlijk dat het artikel zoveel aandacht op social media en tv heeft gekregen. Al had Marc er zelf ook een sturende hand in en koos hij er bewust voor om zowel zijn boek als het interview na zijn dood te laten verschijnen. “Ik ben altijd goed geweest in zelfmarketing”, merkte hij op tegen journaliste Scheulderman.

De terechte winnares van de Mercur Reportage van het Jaar twitterde over haar nominatie: “De aanleiding tot het gesprek was te verdrietig om hier echt blij mee te kunnen zijn, maar Marcs weduwe Remona zei: ‘Ik vind het fijn dat zijn naam weer wordt genoemd, en er nog een keer aandacht is voor Marcs boodschap.’ Dank dus, #mercurs2020

@volkskrantmag”