De populariteit van 60+
De Dolly Dots gingen op reünietournee voor uitverkochte zalen en er zijn meer succesvolle BN’ers en tv-presentatoren dan ooit die de zestig dik zijn gepasseerd. De populariteit van zestigplussers is een nieuwe maatschappelijke trend! Waar veel media ‘verjongen’, deed Margriet een jaar geleden met de nieuwe hoofdredacteur Helene van Santen het tegenovergestelde, het vrouwenmerk heeft als missie de 60+ vrouwen in de spotlights te zetten. En zo stonden de Dolly Dots op de cover waarvan zij gasthoofdredacteur waren en was die rol ook weggelegd voor Prinses Margriet. Beide nummers braken records.
Samen met BureauVijftig deed Margriet eerder dit jaar onderzoek naar dé 60+’er van nu, die nog volop dromen en plannen blijkt te zitten en ze uitvoert. Margriet inspireert en informeert deze doelgroep, met o.a. de nieuwe rubrieken Geen 18 meer en Dromen, durven, doen. Toen Margriet in juni een modellenwedstrijd uitschreef voor 60+ vrouwen: gaven maar liefst 1.000 vrouwen zich op.
Margriet is het weekblad, de Margriet-Extra (negen printspecials per jaar), de site Margriet.nl (nu ook met login-wall voor premium content), de Margriet-app, het nieuwe digitale magazine waaraan elke dag iets nieuws wordt toegevoegd, de socialmedia-kanalen, de nieuwsbrieven (vijf thema’s), de puzzelboekjes, de podcasts, de voice action en de jaarlijkse Margriet Winterfair. Het merk Margriet heeft nu één DNA op al haar kanalen en bedient daarop overal dezelfde doelgroep. Met overweldigend succes: onder andere in het merkbereik (print en online + 24%), een stabiel abonneebestand, toename losse verkoop, online resultaten (+163%) en spectaculaire cijfers in (B to B) omzet. De jury beseft dat je als groot merk met een nieuwe koers veel hebt te verliezen. De prestatie die Margriet heeft geleverd is geweldig vakwerk, zowel in print als online, en dat maakt de Mercur Magazinemerk van het Jaar dik verdiend.