Tina blaast lucht in het merk

Als je net als Tina al 53 jaar bestaat als merk, dan is er een kans dat je gaat inkakken. Maar dat geldt niet voor dit jonge-meidenmerk. “Tina laat zien hoe je perfect kunt inspelen op de actualiteit en daarmee de juiste snaar raakt bij je lezers”, meent de jury. Moeten de lezers thuisblijven vanwege de lockdown? Tina lanceert direct #Quarantina op Instagram en Tina.nl om tips te delen en de doelgroep door die rottijd heen te slepen. Bovendien komen er al snel drie extra uitgaven uit vanwege corona: een puzzelboekje, een tekenboek en een stripalbum. De populaire jaarlijkse uitgaves Tina Vakantieboek en Tina Quizboek werden net voor druk omgetoverd tot musthaves voor de thuisvakantie. Andere innovaties: is Tiktok opeens populair bij kinderen? Tina stort zich erop. Er zijn 33.000 volgers binnen een half jaar binnengehaald, die na de lockdown achter de schermen meegenieten van wat er op de redactie en in de Tina Studio speelt. Instagram is nog populairder (180.000 volgers) en ook YouTube doet het uitstekend (80.000 abonnees op Tina TV). Het merk is door al deze online performance sinds maart 2020 nog meer connected met de doelgroep van 8 tot 12 jaar – een erg leuke doelgroep volgens de jury trouwens, enkele juryleden hadden ooit zelf een abonnement op Tina. Ondertussen organiseert het merk bovendien vakantiekampen (vrij uniek), is er een eigen beautylijn opgezet met VOGUE Girl en hebben de Tina Awards een groot bereik gekregen. Ter vervanging van de Tinadag is er een prijzenfestival bedacht, dat goed is aangeslagen. Tel daar de 2300 nieuwe abonnees vanwege een werfactie bij op en inderdaad is de conclusie dat na meer dan 50 jaar Tina nog altijd springlevend is. En dan zou je bijna nog vergeten dat Tina ook een tijdschrift is, dat elke week trouw op de mat valt en daarmee is de 360-gradencirkel weer rond.