Fashionista’s, is shoppen echt wel nodig?

ELLE wil met het R-ELLE Model ervoor zorgen dat modebewuste mensen minder kleding kopen, waardoor ze bijdragen aan een duurzamere wereld. De jury vindt het moedig dat ELLE het aandurft om haar eigen bestaansrecht ter discussie te stellen. Het is echter een heel belangrijk topic, meent ook de jury. De mode-industrie behoort namelijk tot een van de vervuilendste industrieën ter wereld.

Het model dat ELLE heeft bedacht, gaat uit van zeven basisprincipes die elke fashionista zou moeten hanteren:

  1. Re-think: bedenk wat je stijl is en wat je daarvoor nodig hebt.
  2. Reduce: shop minder en als het wel nodig is, kies dan duurzame fairtrade merken of koop vintage.
  3. Respect: ga zorgvuldig om met je garderobe en onderhoud je spullen op de juiste manier.
  4. Repair: wie zijn kleding waardeert, repareert. Of je dat nou zelf doet of laat doen.
  5. Re-use: geef je kleding een tweede leven bij een ander.
  6. Restyle: kun je een kledingstuk nog aanpassen aan de tijd, je maat of stijl? Of maak van twee items één nieuwe.
  7. Recycle: breng kleding en andere spullen ergens heen waar ze de grondstoffen opnieuw gebruiken.

ELLE heeft het R-ELLE model onder de naam ‘Rethink your closet’ het hele jaar door toegepast, uitgelegd en gedeeld via diverse platforms en kanalen. Dat leverde veel respons, aandacht voor het merk en hopelijk ook een betere wereld op. Zo had het themanummer in print een index van 119 ten opzichte van 2019. Online waren er 40.000 pageviews in de eerste maand en 10.000 lezers keken naar de video. De kaarten voor de masterclass waren pijlsnel uitverkocht en de webinars scoorden goed, net als de podcasts. Diverse media- en commerciële partners (o.a. Fashion Film Festival Amsterdam, Sublime, Pakhuis de Zwijger, H&M, Zalando) zien volgens de redactie zelf door dit project ELLE ook als fashion autoriteit op het gebied van duurzaamheid. Waardoor er veel nieuwe initiatieven zijn ontstaan en ontwikkeld worden. De jury juicht het toe: “ELLE toont lef met dit onderwerp. Het merk doet dat bovendien met veel plezier en overtuiging. Op alle platforms én met resultaat: extra verkoop in print en meer bezoekers online. Echte innovatie dus, want het is een antwoord op de tijdgeest.”