Druk snel: wie was de eerste die pubquiz.nl claimde?

Meedoen aan een pubquiz is bij uitstek een manier om leuk wijzer te worden, wat goed past bij de merkidentiteit van Quest. Edutainment is dan ook onderdeel van de meerjarenstrategie. Samen spelletjes doen, thuis in gezinsverband met een fysiek spel of via digitale kanalen zoals Zoom (uiteraard georganiseerd door Quest), zal in de toekomst alleen nog maar populairder worden. Quest had het ‘geluk’ al vóór corona op die ‘spelletjestrein’ gesprongen te zijn en zag dat het een succes was. Door corona is er een nieuw inzicht bijgekomen; namelijk dat er veel geld te verdienen valt, bijvoorbeeld met een event, online quiz of fysiek spel. De omzet van alle activiteiten samen leverde serieuze inkomsten op. Zo werden alleen al van het eerste fysieke pubquiz-spel 10.000 stuks verkocht, zowel via retailers als via de eigen webshop. Inmiddels is deel 4 in de verkoop gegaan. De online quizavonden trokken ook nog eens 500 tot 1000 deelnemers. Daarnaast heeft het merk een groot evenement georganiseerd: Bier, worst en wetenschap. Met onder andere een VIP-diner en een spelshow met Victor Mids en diverse experts. Tot aan de laatste stoel uitverkocht! Er zouden na dit succes nog drie avonden volgen, maar corona gooide roet in het eten. Plannetje voor volgend jaar dus. Vooralsnog concentreert Quest zich op het uitbouwen van fysieke pubquiz-spellen voor thuis en digitale games. Verder blijft Quest zich online manifesteren. Dat kan mede dankzij het claimen van het domein pubquiz.nl, waar het bereik in 3 maanden 11 miljoen pageviews was.

De jury vindt het ontzettend leuk en slim dat Quest het domein pubquiz.nl heeft binnengehaald en zich zo op allerlei manieren op dit fenomeen heeft gestort. “Pubquizzen past heel erg bij Quest, waar weetjes en spellen in het DNA zitten. Knap dat het merk ook een goed verdienmodel heeft gevonden. Uit de resultaten blijkt dat al! En we vinden het mooi om te zien dat er veel wordt samengewerkt met andere partijen, voor de software om live stemmen te tellen, voor de show die eromheen zit, et cetera. Dat betekent dat deze innovatie goed is uitgerold. Kortom, dit prachtige idee is tot in de puntjes uitgewerkt en crossmediaal uitstekend uitgebouwd.”