Het menselijke gezicht van MEZZA

Een nieuwe naam, een nieuwe aanpak, een restyling. Tot 27 maart 2021 was MEZZA nog ADR Magazine, (R staat voor regio), het wekelijkse magazine van het Algemeen Dagblad, BN DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, PZC, De Stentor en Tubantia. Met bijna een miljoen abonnees werd het tijd om onder één naam impact te maken. Het is een spannende exercitie om een magazine te restylen dat door zoveel lezers al meer dan twintig jaar als hun magazine wordt gezien. De magazineredactie en de vormgevers belden met lezers van alle acht kranten om te horen wat ze wel of niet lezen, wat ze van de vormgeving vinden en er werden namen getest. Voor de restyling werd artdirector Henk Marseille vanuit de krant naar het magazine gehaald; daarna is hij bij het magazine betrokken gebleven. Het uitgangspunt voor de restyling was ‘minder krant, meer magazine’. Mainstream en uitgesproken tegelijk. Een hogere kwaliteit in tekst en beeld. En: verfrist en toch vertrouwd.

Hij ontwierp een laagdrempelig, helder logo en zijn vormgeving van het magazine was meteen verbindend. Een tijdschrift dat past bij de acht verschillende kranten en waarmee het lukt om in slechts 48 pagina’s een breed lezerspubliek (man/vrouw, jong/oud, randstedelijk/regionaal) te bekoren. Dit voorjaar bleek uit abonnee-onderzoek dat 84% van de lezers de vormgeving aantrekkelijk vindt, tegenover 72% in 2018; de leestijd is met 10% gestegen en het rapportcijfer steeg naar een 7,8.

MEZZA is het magazine voor een goed weekend. Het wil net als de kranten waar het bij hoort, dichtbij zijn en het verschil maken. Dat vertaalde Marseille naar zijn beeldvisie. Coverbeleid? Altijd contact maken met de lezers, dus mensen op de voorpagina. Fotografie? Laat mensen op hun allerbest zien, maar zonder stylisten met een vol kledingrek. Illustraties? Geen praatje-plaatje maar een idee dat verder reikt en verrast. Typografie? Voor de restyling koos hij fonts die tegelijk uitgesproken en bescheiden zijn en bij de kranten passen. De jury proeft de energie en de dynamiek van het MEZZA-team. Er is goed naar de doelgroep geluisterd. Met liefde en toewijding is aan de restyling gewerkt. Niet gelikt of glossy, maar toegankelijk en heel fris. Een verdiende nominatie.