Kek Mama: online en offline goed bezig

“Kek Mama floreert in alle opzichten. Wat een mooie prestatie en dat levert ook klinkende cijfers op”, constateert de jury. Kek Mama kijkt dan ook terug op het meest succesvolle jaar tot nog toe. Zo steeg het merkbereik met 153%, het online bereik met 275% en het printbereik met 6% in één jaar tijd.

Crossmediaal is Kek Mama erg sterk. Het merk omarmt Instagram en heeft zelfs een cursus via dit medium gegeven. Het online videoplatform van Kek Mama is vanaf dag één ook een groot succes, met ruim 80.000 views per maand. Daarnaast zijn er afgelopen jaar drie extensies gelanceerd: Kek Mama TV, Kek Mama Podcast en Kek Mama VoiceAction. Met name de lancering van Kek Mama TV is groots gevierd: met een feest in Mama Kelly in Amsterdam in aanwezigheid van de pers, BN’ers en influencers. Dit heeft geresulteerd in publiciteit met een bereik van ruim 670.000. Nog mooier: de succesvolle samenwerking met A-merken als Albert Heijn, TUI, Blokker, De Vriendenloterij/Stichting Jarige Job, etc.

Eigenlijk was er nog een groot feest gepland: ter ere van de 150ste editie. Dat kon niet doorgaan vanwege de coronamaatregelen. Dus besloot Kek Mama het anders aan te pakken: een online party. Het jubileumnummer met Hanna Verboom op de cover scoorde vervolgens heel lekker, met 12 procent meer losse verkoop dan begroot.

Qua print stonden de ontwikkelingen namelijk zeker niet stil. Terwijl in de tijdschriftenmarkt juist in dit coronajaar de frequentie afschaalde, deed Kek Mama het tegenovergestelde: van dertien naar zestien nummers per jaar. En het tijdschrift restylede de inhoud en vormgeving.

De jury prijst het merk behalve om de crossmediale aanpak (letterlijk doorgevoerd in álles), sexy prijzen, extra edities en goede resultaten ook om de fabulous uitstraling. “Een prachtig merk”, aldus de jury.