Bruggenbouwer bij de uitgeverij

De data-analist is een inmiddels onmisbare functie bij uitgeverijen met een 360 graden-merkenvisie. Alleen: ze zijn zo schaars. New Skool Media haalde drie jaar geleden een kanjer binnen uit de telecombranche en deze Julian Vandenbussche is nu een graag geziene spin in het web bij de uitgevers, marketeers én de redacties van deze uitgeverij. De jury kwijlt bij wijze van spreken van de dashboards die Julian maakt. “Harde data worden zachte was in de handen van Julian.” In deze realtime dashboards kunnen redacties aflezen wie precies wat luistert, kijkt of leest. Waardoor content veel efficiënter en effectiever afgestemd kan worden. Zodat bijvoorbeeld een bakliefhebber van delicious.magazine meer bakrecepten krijgt dan iemand die liever een stoofpot maakt. Doelgroepdenken is namelijk niet zo waardevol als gedacht, heeft Julian aangetoond, de consument verandert van zowel behoefte als van kanaal op momenten waar je het niet verwacht. Julians dashboards zorgen niet alleen voor betere contentcreatie, ze zijn ook ontwikkeld voor marketing, finance, sales en development. Iedereen in de uitgeverij wordt uitgenodigd om met data op een andere manier en met elkaar naar de business te kijken.

Behalve briljant analyticus, is Julian geduldig, overtuigend en betrokken en daarmee ook een zeer plezierige collega. Zijn aanpak heeft voor New Skool Media in alle geledingen geleid tot een bredere kijk op de business en de lezers. De jury: “Julian is een analyticus met groot commercieel talent, een goed luisterende goalgetter die redacties, uitgevers en marketeers ondersteunt met zijn dashboards. Met de marketingaanpak (focus op behoud van abonnees, onder meer door veel kwaliteit te leveren) is het bovendien goed geld verdienen. De nominatie voor Julian is ook waardering voor een succesvolle bikkel die niet zichtbaar is voor de bühne, maar wel belangrijk is voor het succes van de uitgeverij.”