Effe chatten, lachen en quizzen met De Donald Duck

Om het ‘Even lekker Donald Ducken’-momentje te verlengen, heeft Donald Duck Weekblad de mogelijkheid geschapen om te praten met ‘De Donald Duck’ via de Google Spraakassistent. Goed voor de lezersbinding, extra beleving, het langer vasthouden van de aandacht voor het merk en er is hiermee een nieuw kanaal gevonden om te communiceren met een doelgroep die nog heel lang bij Donald Duck kan blijven. De Google Spraakassistent is slim gekozen, omdat kinderen early adopters van voice features zijn. Maar goed, praten met ‘De Donald Duck’ is één ding, het is nog leuker voor kinderen – en nuttiger voor een merk – als ze ook iets kunnen doen. Dus dat kan! De jury vindt het een gouden greep om de Donald Duck Quiz (alleen of samen) en de Donald Duck Moppentrommel eraan te koppelen. Beide zijn simpelweg aan te roepen met het commando: “Hey Google, ik wil met ‘De Donald Duck’ praten.” Het woord ‘de’ is toegevoegd om te benadrukken dat de kinderen met de redactie van het weekblad praten en niet met de bekende eend uit Duckstad. Ze kunnen ook tegen de Google Spraakassistent het veel voorkomende commando roepen: “Ik wil een spelletje spelen.” Dan komen ze automatisch uit bij de Donald Duck.

In de eerste maand na de lancering waren er ruim 75.000 gebruikers en na 7 weken ruim 143.000. Bovendien ligt de gemiddelde gebruikersduur hoog (rond de 4 minuten). Vanuit de lezerscommunity kwamen veel positieve reacties, waardoor de voice-applicatie zich verspreidde binnen én buiten de vaste schare fans. Google heeft onlangs zelfs bekendgemaakt, dat de Nederlandse voice-action van Donald Duck in de top 10 staat van meest gebruikte voice-actions wereldwijd. Tijdens de ontwikkeling is de hulp ingeschakeld van een testpanel: de DuckDenkers. Dit is een groep van ruim 1500 lezers. Een deel testte de nieuwe features en die waardevolle feedback is verwerkt in de definitieve versie. Het is de bedoeling dat er naast de quiz en de moppentrommel nog meer leuke mogelijkheden bij komen in de toekomst. Daar is de jury erg blij mee, want de voice-action valt goed in de smaak! Onder de juryleden bevinden zich namelijk ook twee ouders met kinderen die op school met de Donald Duck hadden ‘gepraat’ en zij waren er meteen idolaat van. De jury prijst Donald Duck Weekblad sowieso: “Iedere keer weet dit merk met zijn acties het hart van de doelgroep te raken. De laatste jaren zelfs met geweldige innovaties. Daarom staat het merk vaak in de picture bij de Mercurs. Het is dus niet voor niets dat ze met deze voice-action geweldig scoren.”