Op de bres voor onderwijs

Maar zelden toont een tijdschrift zoveel maatschappelijke betrokkenheid dat de redactie en de lezers zélf in actie komen. Ouders van Nu deed het wel! “Uniek en heel sympathiek om een politiek statement te maken. Maatschappelijke betrokkenheid past wel bij deze tijd, maar het is knap als een magazine er ook concreet iets mee doet en niet alleen de pen als strijdmiddel gebruikt”, meent de jury. Om de politiek ervan te overtuigen dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet, hebben Ouders van Nu en de Algemene Onderwijsbond (AOB) de handen ineengeslagen. Ze organiseerden twee weken voor de onderwijsstaking een petitie- en een tekeningenactie. Op de dag van de staking zetten Ouders van Nu en de AOB een glazen pop-up klas op het Binnenhof en gaf Meester Jesper (bekend van Spotify) een les. Het ‘lokaal’ zat vol met leerlingen en diverse politici, om te laten zien hoe vol de klassen zijn. Rob Jetten van D66 nam de 45.000 handtekeningen en de 4.000 getekende kinderhandjes in ontvangst. Hij beloofde ze uit te strooien op het bureau van minister Slob van Onderwijs. De ludieke actie leverde uiteraard media-attentie op, in geld vertaald bedroeg de mediawaarde zo’n € 90.000. De media besteedden er niet alleen aandacht aan tijdens de stakingsdag, maar ook bij het verzamelen van de handtekeningen en tekeningen. Al gebruikte Ouders van Nu tevens de eigen communities van Instagram (70.000 volgers) en Facebook (200.000 volgers). En ze verstuurden een direct mailing naar 375.000 ouders uit de database. Het bijzondere van deze actie is dat normaal gesproken alleen leraren zelf in het geweer komen. Nu hebben ook de ouders en kinderen zich laten horen en dat gaf de staking meerwaarde. Van deze partnership heeft de AOB dus beslist geprofiteerd en Ouders van Nu heeft laten zien dat de redactie ouders begrijpt, wat veel waardering opleverde van de lezers. “Daarmee is het een impactvol partnership geworden”, vindt de jury.