DNA van Feyenoord

De jury was bijzonder verrast door de inzending van het Feyenoord Magazine. “Het kloeke formaat is prachtig, de vormgeving van hoog niveau. Gedurfd, ook het gebruik van diverse typografie door het nummer heen. Mooi beeld. Uitstekende covers. Zo goed kan een voetbalblad zijn!”

Al 16 jaar is het magazine van voetbalclub Feyenoord een van de officiële communicatiemiddelen van de club, naast de website en social mediakanalen. Met een solide oplage van bijna 70.000 exemplaren, voornamelijk abonnees (via supportersclub Legioen), is er een stevige basis. Uit lezersonderzoek bleek dat de vormgeving goed gewaardeerd wordt, maar bij de redactie ging het wringen: de stijl van het blad kon wel een impuls gebruiken. Feyenoord en het bureau dat de vormgeving verzorgt, B.Made, zochten samenwerking met artdirector Mara Evers (winnaar Mercur Artdirection 2020 met Runner’s World). Onder haar leiding is de vormgeving aangescherpt en naar een hoger plan gebracht, met editie 1 van seizoen 2022-2023 als eerste concrete resultaat. Alleen al de cover van dit nummer werd (bij de aankondiging via social) zeer goed ontvangen. Op deze cover staat speler Quinten Timber schouder aan schouder met de jongere versie van zichzelf, uit de tijd dat hij als pupil in de jeugdopleiding van Feyenoord speelde. De cover brengt de droom van de jonge voetballer die ooit in De Kuip hoopt te spelen tot uitdrukking.

Mara Evers pakte de restyling grondig aan, zonder de herkenbaarheid aan te tasten. Een nieuw basisstramien, nieuwe fonts en nieuwe steunkleuren. De krachtige en herkenbare uitstraling van Feyenoord in binnen- en buitenland wordt in de vormgeving van het blad vertaald naar uitgesproken lettertypes, in combinatie met de clubkleuren rood, wit, zwart en goud. Vette koppen, krachtige lijnen, simpele beeldverdeling. De fotografie komt binnen deze vormgeving optimaal tot z’n recht: sportief, herkenbaar, fris en recht voor zijn raap. In de vernieuwing van de vaste rubrieken en van de verschillende ‘vrije’ artikelen is rekening gehouden met de ‘geen woorden maar daden’ mentaliteit van Feyenoord. De club die sinds vorig seizoen onder trainer Arne Slot ook een ander gezicht laat zien: frivool en dynamisch. Dat komt ook terug in de vormgeving van het blad: stoer & robuust, speels & gedurfd.