Jury Mercurs 2016

Onder voorzitterschap van Franska Stuy, bogen deze zeven wijze mannen en vrouwen zich over de inzendingen voor de Mercurs 2016. Een inspirerende en bonte mix professionals!

Franska Stuy (voorzitter) – hoofdredacteur franska.nl / media- & brand-building advisor

Franska Stuy is een zeer ervaren media-merken-bouwer en vernieuwer. Ze was tot vorig jaar algemeen hoofdredacteur van het grootste vrouwen mediamerk van Nederland: Libelle. Ze bedacht en bouwde vele extensies van het merk Libelle. Van een jaarlijks thema-event voor 85.000 vrouwen tot een spraakmakend Libelle-Nieuwscafé met alle bekende Nederlandse politici. Daarnaast bedacht zij Libelle Daily, de online versie van Libelle, Libelle-themagroepen op Facebook; Libelle fiets-modeshows; Libelle-Beachcafe; Casa Libelle, de B&B in Barcelona, maakte zij furore met thema-Libelles in samenwerking met beroemde designers.
Ze richtte bij Libelle het eerste redactionele reclamebureau op, waar 360-graden samenwerkingen met adverteerders werden ontwikkeld.
Ze scoutte het ene na het andere talent, dat zich intussen bewezen heeft als succesvol hoofdredacteur bij veel van de mooiste magazines van Nederland.
Franska Stuy studeerde cum Laude en met de prijs van de stad Breda af, aan de kunstacademie afdeling mode-vormgeving. Van 1988 tot 2015 was ze hoofdredacteur van diverse mediamerken. Ze sleepte tijdens haar werk bij Libelle zo’n 8 prijzen in de wacht, waaronder de persoonlijke oeuvreprijs: Mercur d’Or/LOF prijs Ze is lid van de advisory board van de school of journalism aan de University of Oxford Mississippi.
Franska lanceert dit najaar haar eigen online magazine: Franska.nl.

Perre van den Brink – head of content/creative director VICE en managing director Tratlehner

VICE is het grootste jongeren mediabedrijf in de wereld. Perre van den Brink is Head of Content en Creative Director van VICE Media Benelux. In deze rol leidt hij de redactionele teams van alle platformen van VICE: Noisey (muziek), THUMP (elektronische muziek), i-D (mode), Motherboard (wetenschap en technologie), The Creators Project (kunst en technologie), Munchies (eetcultuur), VICE Sports (sportcultuur), VICE News en VICE zelf. Daarnaast is hij medeoprichter van het menswear kledingmerk Tratlehner.

Swan Lian Kwee, (independent) artdirector SWAN DESIGN

Swan Lian Kwee werkte na haar opleiding tot stylist, acht jaar als artdirector in San Diego (Verenigde Staten). Naast haar werk voor verschillende (inter)nationale bladen bestierde zij ook haar eigen studio en maakte boeken, mediakits, catalogi en logo’s voor bedrijven. Terug in Nederland kwam ze terecht in de bladenwereld en werkte achtereenvolgens als artdirector voor Quote (genomineerd als artdirector van het jaar 2000), ELLE Wonen, Red, en Elegance. Met Eigen Huis & Interieur won zij met haar team de Mercur artdirection 2012. Voor Eigen Huis & Interieur maakte ze daarnaast haar eerste digitale magazine voor de ipad. ‘Ik hou van de uitdaging om van beeld een verhaal te maken en van tekst beeld te maken.’

Thijs Muller – CEO Havas Media

Begin 2016 is Thijs aangesteld als CEO van Havas Media NL. Met zijn roots en passie in digital en ondernemerschap was Thijs eerder Chief Digital Officer bij ZenithOptimedia. Tien jaar lang was hij CEO van internet agency Eyefi Interactive, met vestigingen in Amsterdam en Californië, waar hij ook CRM-bedrijf Leadforce USA begon. Later was hij mede-oprichter en managing partner bij vakantiewoningensite ‘My Second Home’ en managementconsultant voor merken die uitdagingen ondervonden met nieuwe digitale modellen.

Dolf Rogmans – Hoofdredacteur Villamedia

Dolf Rogmans is sinds 2008 hoofdredacteur van Villamedia, de website en het magazine over journalistiek. Daarvoor gaf hij onder meer leiding aan de redactie economie van de GPD en daarvoor aan de redactie Media van het persbureau. Rogmans was verder hoofdredacteur van Planet.nl en werkte 15 jaar in verschillende functies bij dagblad De Gooi- en Eemlander.

Carolien Vader is eigenaar van bladendokter.nl

Carolien volgt ontwikkelingen in het medialandschap op de voet. Ze rapporteert daarover op haar blog, in nieuwsbrieven en podcasts en gebruikt haar inzichten voor haar adviespraktijk. Ze adviseert uitgevers en bedrijven over de transitie van traditionele media naar online en social media en hoe (media)merken zich moeten aanpassen aan zowel de voortschrijdende technologie als de verwachtingen van een veranderende doelgroep. Ook is ze als contentstrateeg en concept-ontwikkelaar vaak betrokken bij de start van nieuwe mediamerken. Carolien Vader werkt ruim 20 jaar in de media en was werkzaam als hoofdredacteur, redactie manager, uitgever, contentstrateeg, consultant, schrijver en spreker voor diverse titels bij verschillende uitgevers. Carolien Vader is tevens mede-oprichter en eigenaar van content marketing bureau The Big Story.

Frank Volmer – algemeen directeur Ster

Frank Volmer is in september begonnen als algemeen directeur van Ster. Daarvoor heeft hij, met een korte onderbreking, ruim 23 jaar gewerkt bij Telegraaf Media Groep (TMG) waar hij diverse managementposities bekleedde. Zijn laatste functie was Algemeen Directeur Landelijke Media van TMG. Hij startte zijn carrière in 1988 bij Dagblad De Telegraaf. In 1990 is Frank afgestudeerd aan de Hogeschool Utrecht, Commerciële Economie & Communicatie.
Ster exploiteert reclamezendtijd op de televisie- en radiozenders en de websites van de publieke omroep, levert kwaliteit voor de adverteerder en zendt reclame uit met respect voor het Nederlands publiek. Naast zijn professionele loopbaan is Frank initiatiefnemer en medebestuurslid van Stichting De Harde Leerschool.