Categorieën en criteria Mercurs 2018

Mercur Magazinemerk van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking magazinemerken die het afgelopen jaar (oktober 2017 t/m september 2018) opvallend goed gepresteerd hebben op (bij voorkeur) zowel redactioneel als commercieel gebied. Belangrijk criterium is dat het magazinemerk een excellente redactionele ontwikkeling heeft verbonden aan een, gerelateerd aan de marktomstandigheden, gezonde ontwikkeling op de lezers- en advertentiemarkt. Het gaat om magazinemerken met een onafhankelijke redactievoering. Inzending staat open voor crossmediaal opererende magazinemerken met een printuitgave in de portfolio, maar ook voor online only magazines. Bij de beoordeling wordt gelet op kwaliteit en innovatief vermogen.

Mercur Introductie van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking zowel nieuwe zelfstandige (print of online) magazinemerken als nieuwe extensies en spin-offs van bestaande magazinemerken die in het afgelopen jaar (oktober 2017 t/m september 2018) op de markt zijn gekomen. Dit kunnen printmagazines, online magazines of alternatieve productvarianten zijn. Eenmalige uitgaven en events komen ook in aanmerking, maar ook bijvoorbeeld een app of webshop. De uitgave of activiteit dient een vernieuwende bijdrage te leveren aan de magazinemarkt. Bij de beoordeling wordt gelet op het innovatieve karakter, het optimaal gebruik van de technologische mogelijkheden, de kwaliteit en vormgeving van het product, dienst of evenement en het commerciële succes.

Mercur Artdirection van het Jaar

Voor de toekenning van deze Mercur dient de artdirection van een magazine (in geprinte en/of digitale vorm) in de periode oktober 2017 t/m september 2018 van onderscheidend hoog niveau geweest te zijn. Naast een continue verbetering van de vormgeving kan ook een volledige restyling van het magazine naar deze prijs meedingen.

Mercur Hoofdredacteur van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen hoofdredacteuren/contentdirectors van magazinemerken in aanmerking die in de periode oktober 2017 t/m september 2018 de redactievoering (redactioneel, organisatorisch, commercieel, publicitair) van hun magazinemerk op een onderscheidende, met name vernieuwende, wijze hebben ingevuld. De jury zal in haar keuze de persoonlijke, creatieve en zakelijke bijdrage van de hoofdredacteur en zijn/haar invloed op het met commercieel succes uitgevoerde uitgeefbeleid van het magazinemerk op al zijn publicatieplatformen meenemen en zal daarbij bijvoorbeeld ook de activiteiten op social media meewegen, evenals het stimuleren van het gebruik van video.

Mercur Reportage van het Jaar

Voor deze categorie komen oorspronkelijke Nederlandse reportages in aanmerking die zijn verschenen in de print- en/of digitale uitgaven van een magazine in de periode oktober 2017 t/m september 2018. Het gaat hierbij om beeldreportages, videoreportages en tekstreportages vanuit een origineel creatief idee. Bij de beoordeling wordt gelet op zowel kwaliteit als impact. Er kan maximaal één reportage per magazinemerk worden ingezonden.

Mercur BeLOFte van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking jonge talenten die zich het afgelopen jaar (oktober 2017 t/m september 2018) in de magazine mediabranche hebben onderscheiden door de opvallend hoge kwaliteit van hun persoonlijke professionele vaardigheden en/of hun originele, creatieve en innovatieve ideeën. De Mercur-jury kiest op basis van een persoonlijke pitch de winnaar uit vijf door het Lucas-Ooms Fonds (LOF) en de Magazine Media Associatie (MMA) geselecteerde kandidaten. Om in aanmerking te komen voor een prijs in deze categorie hoeft de persoon geen werknemer te zijn van een uitgeverij. Een BeLOFte mag door iedereen worden voorgedragen (behalve door zichzelf) en dus niet uitsluitend door directies van uitgeverijen.

Mercur Cover van het Jaar

Voor deze categorie komen in aanmerking covers van printuitgaven van magazinemerken die zijn verschenen in de periode oktober 2017 t/m september 2018. Aspecten waarop de inzendingen beoordeeld worden zijn: origineel, creatief, esthetisch, aantrekkelijk, onderscheidend en passend bij het magazinemerk.

Mercur Partnership van het Jaar

Voor deze categorie komen in aanmerking succesvolle commerciële samenwerkingsvormen van een magazinemerk of -uitgeverij die in het afgelopen jaar (oktober 2017 t/m september 2018) tot stand zijn gekomen en tot concrete resultaten hebben geleid. Het kan gaan om samenwerking met een mediabureau en/of adverteerder of tussen uitgeverijen of magazinemerken. Het kan bijvoorbeeld door de redactie ontwikkelde branded content betreffen op één of meer platformen van het magazinemerk, waaronder social media (influencer marketing). Maar ook specials, of het ontwikkelen van een uitgave voor een ander merk. Bij de beoordeling wordt gelet op de oorspronkelijkheid, het innovatieve karakter, de kwaliteit, omvang en impact van de samenwerking.

Voor onderstaande categorieën kunnen geen kandidaten worden voorgedragen.

Mercur d’Or / LOF-prijs voor Magazines

Met de oeuvreprijs Mercur d’Or / LOF-prijs voor Magazines wordt een magazinemerk of een persoon geëerd vanwege langdurige en opvallende prestaties op de Nederlandse magazinemarkt.