Categorieën en criteria Mercurs 2016

Mercur Mediamerk van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking consumentenmediamerken die het afgelopen jaar (oktober 2015 t/m september 2016) constant opvallend goede en innovatieve prestaties hebben geleverd op zowel redactioneel als commercieel gebied. Het gaat om mediamerken met een onafhankelijke redactievoering, journalistieke focus en formule, opererend vanuit een 360 graden-visie, overigens zonder per se alle elementen (platformen) uit die 360 graden (al) te hebben ingevuld. Een printuitgave (consumentenmagazine) dient wel onderdeel te vormen van het crossmediale portfolio. Belangrijk is een optimale vertaling van de visie naar een of meer platformen.

Mercur Magazine van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen uitsluitend printmagazines in aanmerking. Zij dienen het afgelopen jaar (oktober 2015 t/m september 2016) excellente prestaties te hebben geleverd op zowel redactioneel als commercieel gebied. Belangrijk criterium is dat het magazine een creatieve redactionele ontwikkeling van constant hoge kwaliteit onlosmakelijk heeft verbonden aan een – gerelateerd aan de marktomstandigheden – gezonde ontwikkeling op de lezers- en advertentiemarkten. Om in aanmerking te komen voor een prijs in deze categorie dient te titel het HOI-keurmerk te hebben.

Mercur Lancering van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen printmagazines, online magazines en/of alternatieve productvarianten in aanmerking die in het afgelopen jaar (oktober 2015 t/m september 2016) op de markt zijn gekomen. Eenmalige uitgaven komen ook in aanmerking. Dit kunnen zelfstandige merken zijn of spin-offs (specials) van bestaande merken voor zover het gaat om een nieuwe doelgroep of een duidelijke segmentatie op thema. De uitgave dient een vernieuwende bijdrage te leveren aan de magazinemarkt. Het kunnen ook events zijn die als zelfstandig merk zijn gelanceerd (een nieuw event als spin-off van een bestaand merk is een merkinnovatie). Bij de beoordeling wordt gelet op de productkwaliteit, de oorspronkelijkheid en het commerciële succes.

Mercur Artdirection van het Jaar

Voor de toekenning van deze Mercur dient de artdirection van een magazine (in geprinte en/of digitale vorm) in de periode oktober 2015 t/m september 2016 van onderscheidend hoog niveau geweest te zijn. Naast een continue verbetering van de vormgeving kan ook een volledige restyling van het magazine naar deze prijs meedingen.

Mercur Hoofdredacteur van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen hoofdredacteuren/contentdirectors van magazines in aanmerking die in de periode oktober 2015 t/m september 2016 de redactievoering (redactioneel / organisatorisch / commercieel / publicitair) van hun magazinemerk op een onderscheidende, met name vernieuwende, wijze hebben ingevuld. De jury zal in haar keuze de persoonlijke, creatieve en zakelijke bijdrage van de hoofdredacteur en zijn/haar invloed op het met commercieel succes uitgevoerde uitgeefbeleid van het magazine op al zijn publicatieplatformen meenemen.

Mercur Marketingactie van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen marketingcommunicatie-acties op de lezersmarkt in aanmerking die in de periode oktober 2015 t/m september 2016 zijn uitgevoerd. De actie dient ontwikkeld te zijn ten behoeve van een bestaand magazinemerk. De jury let daarbij op de creativiteit, de gestelde doelen, de inzet van multimediale middelen en de behaalde resultaten. Niet alleen de effectiviteit speelt een rol, ook de efficiëntie.

Mercur Merkinnovatie van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen alle nieuwe commerciële activiteiten en producten in aanmerking die in de periode oktober 2015 t/m september 2016 zijn ontwikkeld en uitgevoerd als uitbreiding van het bestaande magazinemerk-portfolio. Voorbeelden zijn events, apps, (online) retail. Bij de beoordeling wordt gelet op het innovatieve karakter, het optimaal gebruik van de technologische mogelijkheden, de kwaliteit en vormgeving van het product, dienst of evenement en het commerciële succes.

Mercur Reportage van het Jaar

Voor deze categorie komen oorspronkelijke Nederlandse reportages in aanmerking die zijn verschenen in de print- en/of digitale uitgaven van een magazine in de periode oktober 2015 t/m september 2016. Het gaat hierbij om beeldreportages, videoreportages en tekstreportages vanuit een origineel creatief idee. Bij de beoordeling wordt gelet op zowel kwaliteit als impact. Er kan maximaal één reportage per titel worden voorgedragen.

Mercur BeLOFte van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking talentvolle personen niet ouder dan 35 jaar die het afgelopen jaar (oktober 2015 t/m september 2016) een waardevolle bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de magazine media branche door de onderscheidend hoge kwaliteit van hun persoonlijke professionele vaardigheden en/of hun originele, creatieve en innovatieve ideeën. De Mercur-jury kiest op basis van een persoonlijke pitch de winnaar uit vijf door het LOF en de MMA geselecteerde kandidaten. Om in aanmerking te komen voor een prijs in deze categorie hoeft de persoon geen werknemer te zijn van een uitgeverij. Een BeLOFte mag door iedereen worden voorgedragen (behalve door zichzelf) en dus niet uitsluitend door directies van uitgeverijen.

Voor onderstaande categorieën kunnen geen kandidaten worden voorgedragen.

Mercur d’Or / LOF-prijs voor Magazines

Met de oeuvreprijs Mercur d’Or / LOF-prijs voor Magazines wordt een magazinemerk of een persoon geëerd vanwege langdurige en opvallende prestaties op de Nederlandse magazinemarkt.

Mercur Tijdschriftenretailer van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking alle tijdschriftenretailers binnen de branches Tabak & Gemak en Vakhandel. De selectie van genomineerden en winnaar geschiedt in een door Betapress georganiseerde online consumentenverkiezing van de beste tijdschriftenverkoper van 2016.