Categorieën en criteria Mercurs 2017

Mercur Artdirection van het Jaar

Voor de toekenning van deze Mercur dient de artdirection van een magazine (in geprinte en/of digitale vorm) in de periode oktober 2016 t/m september 2017 van onderscheidend hoog niveau geweest te zijn. Naast een continue verbetering van de vormgeving kan ook een volledige restyling van het magazine naar deze prijs meedingen.

Mercur BeLOFte van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking talentvolle personen niet ouder dan 35 jaar die het afgelopen jaar (oktober 2016 t/m september 2017) een waardevolle bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de magazine media branche door de onderscheidend hoge kwaliteit van hun persoonlijke professionele vaardigheden en/of hun originele, creatieve en innovatieve ideeën. De Mercur-jury kiest op basis van een persoonlijke pitch de winnaar uit vijf door het LOF en de MMA geselecteerde kandidaten. Om in aanmerking te komen voor een prijs in deze categorie hoeft de persoon geen werknemer te zijn van een uitgeverij. Een BeLOFte mag door iedereen worden voorgedragen (behalve door zichzelf) en dus niet uitsluitend door directies van uitgeverijen.

Mercur Cover van het Jaar

Voor deze categorie komen in aanmerking covers van printuitgaven van magazinemerken die zijn verschenen in de periode oktober 2016 t/m september 2017. Aspecten waarop de inzendingen beoordeeld worden zijn: origineel, creatief, esthetisch, aantrekkelijk, onderscheidend en passend bij het merk.

Mercur Lancering van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen printmagazines, online magazines en/of alternatieve productvarianten in aanmerking die in het afgelopen jaar (oktober 2016 t/m september 2017) op de markt zijn gekomen. Eenmalige uitgaven komen ook in aanmerking. Dit kunnen zelfstandige merken zijn of spin-offs (specials) van bestaande merken voor zover het gaat om een nieuwe doelgroep of een duidelijke segmentatie op thema. De uitgave dient een vernieuwende bijdrage te leveren aan de magazinemarkt. Het kunnen ook events zijn die als zelfstandig merk zijn gelanceerd (een nieuw event als spin-off van een bestaand merk is een merkinnovatie). Bij de beoordeling wordt gelet op de productkwaliteit, de oorspronkelijkheid en het commerciële succes.

Mercur Hoofdredacteur van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen hoofdredacteuren/contentdirectors van magazinemerken in aanmerking die in de periode oktober 2016 t/m september 2017 de redactievoering (redactioneel, organisatorisch, commercieel, publicitair) van hun magazinemerk op een onderscheidende, met name vernieuwende, wijze hebben ingevuld. De jury zal in haar keuze de persoonlijke, creatieve en zakelijke bijdrage van de hoofdredacteur en zijn/haar invloed op het met commercieel succes uitgevoerde uitgeefbeleid van het magazine op al zijn publicatieplatformen meenemen.

Mercur Magazinemerk van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking magazinemerken die het afgelopen jaar (oktober 2016 t/m september 2017) een opvallende prestatie hebben geleverd op (bij voorkeur) zowel redactioneel als commercieel gebied. Belangrijk criterium is dat het magazine een redactionele ontwikkeling heeft verbonden aan een, gerelateerd aan de marktomstandigheden, gezonde ontwikkeling op de lezers- en advertentiemarkt. Het gaat om magazinemerken met een onafhankelijke redactievoering, opererend vanuit een 360 graden-visie, overigens zonder per se alle platformen uit die 360 graden (al) te hebben ingevuld. Een printuitgave dient onderdeel uit te maken van het crossmediale portfolio. Om in aanmerking te komen voor een prijs in deze categorie dient de printuitgave het HOI-keurmerk te hebben.

Mercur Marketingactie van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen marketingcommunicatie-acties op de lezersmarkt in aanmerking die in de periode oktober 2016 t/m september 2017 zijn uitgevoerd. De actie dient ontwikkeld te zijn ten behoeve van een bestaand magazinemerk. De jury let daarbij op de creativiteit, de gestelde doelen, de inzet van multimediale middelen en de behaalde resultaten. Niet alleen de effectiviteit speelt een rol, ook de efficiëntie.

Mercur Merkinnovatie van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen alle nieuwe commerciële activiteiten en producten in aanmerking die in de periode oktober 2016 t/m september 2017 zijn ontwikkeld en uitgevoerd als uitbreiding van het bestaande magazinemerk-portfolio. Voorbeelden zijn events, apps, (online) retail. Bij de beoordeling wordt gelet op het innovatieve karakter, het optimaal gebruik van de technologische mogelijkheden, de kwaliteit en vormgeving van het product, dienst of evenement en het commerciële succes.

Mercur Reportage van het Jaar

Voor deze categorie komen oorspronkelijke Nederlandse reportages in aanmerking die zijn verschenen in de print- en/of digitale uitgaven van een magazine in de periode oktober 2016 t/m september 2017. Het gaat hierbij om beeldreportages, videoreportages en tekstreportages vanuit een origineel creatief idee. Bij de beoordeling wordt gelet op zowel kwaliteit als impact. Er kan maximaal één reportage per magazinemerk worden voorgedragen.

Voor onderstaande categorieën kunnen geen kandidaten worden voorgedragen.

Mercur d’Or / LOF-prijs voor Magazines

Met de oeuvreprijs Mercur d’Or / LOF-prijs voor Magazines wordt een magazinemerk of een persoon geëerd vanwege langdurige en opvallende prestaties op de Nederlandse magazinemarkt.

Mercur Tijdschriftenretailer van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking alle tijdschriftenretailers binnen de branches Tabak & Gemak en Vakhandel. De selectie van genomineerden en winnaar geschiedt in een door Betapress georganiseerde online consumentenverkiezing van de beste tijdschriftenverkoper van 2017.