Categorieën en criteria Mercurs 2022

Mercur Magazinemerk van het Jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking magazinemerken die opvallend presteren hebben op zowel redactioneel als commercieel gebied. Kwaliteit, creativiteit, innovatie en de zakelijke cijfers (op de lezersmarkt en de adverteerdersmarkt, gerelateerd aan de marktomstandigheden) worden beoordeeld. Het gaat om  magazinemerken met een onafhankelijke redactievoering. General óf special interest titels, voor een grote of juist kleine doelgroep. Bij de beoordeling wordt gelet op het innovatieve en inspirerende karakter, het optimaal gebruik van de technologische mogelijkheden, de kwaliteit van de uitvoering en het rendement. De inzending moet cijfermatig onderbouwd worden.

Mercur Artdirection van het Jaar

Voor de toekenning van deze Mercur is de artdirection van een magazine (in geprinte en/of digitale vorm) van onderscheidend hoog niveau. Denk daarbij aan een originele, creatieve en impactvolle bijdrage van de vormgeving aan het magazinemerk. Met een excellent gebruik van beeld en typografie, inspirerend voor het vak, van een hoog ambitieniveau en uiteraard passend bij de doelgroep.

Mercur Reportage van het Jaar

Voor deze categorie komen oorspronkelijke Nederlandse reportages/journalistieke producties in aanmerking die zijn verschenen in of verbonden aan een magazinemerk in de periode september 2021 t/m augustus 2022. Het gaat hierbij om producties vanuit een origineel, creatief idee.

  • Reportages in tekst, beeld, video of audio (podcasts)
  • Interviews
  • Een serie bij elkaar horende artikelen- of reeks columns (maximaal 3 afleveringen van een serie geldt als één inzending)

Bij de beoordeling wordt gelet op zowel kwaliteit als impact. De makers kunnen zowel vaste medewerkers als freelancers van het magazinemerk zijn.