3 vragen aan…

Sanne Groot Koerkamp

Hoofdredacteur Quest
Quest is winnaar Mercur Magazinemerk 2018

Hoe heeft Quest geprofiteerd van het winnen van de Mercur?
“We hebben een jaar lang onze pay-off veranderd in ‘Tijdschrift van het Jaar’. En we namen het natuurlijk mee in elk gesprek met een mogelijke partner of adverteerder dat we de ‘Oscar in bladenland’ hebben gewonnen. Dat is wel iets waar we echt heel erg trots op zijn.”

Je hebt meerdere Mercurs gewonnen. Op welke ben je het meest trots?
“Die van vorig jaar: Magazinemerk 2018. Ik kon het niet geloven! Voor de uitreiking gingen er geruchten dat we niet hadden gewonnen. Ik had ook niet op de prijs gehoopt – ik dacht; verloren zaak, tegen onze mede-genomineerden. Toen Quest in beeld bleef staan aan het eind van de show, bleef ik maar roepen tegen iedereen; blijf zitten! Dit kan niet kloppen! haha. Dus wel. We konden ons geluk niet op…”

Hoe ziet de toekomst van Quest eruit?
“Druk! Op 11 oktober organiseren we ons eerste echt grote event: ‘Bier, Worst en Wetenschap’. De grootste pubquiz van Nederland met Victor Mids als presentator. Verder verschijnen we dit jaar voor het eerst in Amerika, UK, Canada en Australië. En gaan we volgend jaar op digitaal vlak echt vernieuwende dingen doen. Print blijft onze core. Maar we kijken ook goed naar wat er verder in de mediawereld gebeurt.”

 3 vragen aan…

Robert van den Ham

Content Director De Ondernemer
Bestuurslid Lucas-Ooms Fonds (LOF)*
Jurylid Mercurs

Dit jaar wordt de Mercur BeLOFte voor de 5e keer uitgereikt. Wat hoop je vooral bij de inzendingen aan te treffen?
“Lef. Ons vak heeft een blijvende behoefte aan jonge mensen met lef, toppers in spé die van de geëffende paden durven af te wijken en van een moeilijk gesprek daarover met een hoofdredacteur of uitgever niet schrikken. Jonge mensen worden vaak onderschat, ook binnen de media, en dat vinden ze veelal zelf ook. Kom maar op zeg ik dan, de Mercur BeLOFte van het Jaar is er ook om dát aan te tonen. Wat iemand tot nu heeft bedacht, gemaakt en gerealiseerd is daarbij absoluut belangrijk, maar als jury hebben we zeker ook oog voor wat iemand nog zou wíllen maken en realiseren, alle creatieve, innovatieve ideeën die een heuse BeLOFte typeren. Overtuig ons.”

Minder bekend is dat de BeLOFte openstaat voor álle disciplines van het magazine mediavak. Welke jonge talenten wil je vooral aansporen tot inschrijving?
“Ik hoop vooral op die breedte. Creatief, commercieel, print, online, in vaste dienst, freelance, het kan en mag bij deze Mercur allemaal.  En voor alle duidelijkheid: je hebt van niemand toestemming of wat dan ook nodig om mee te doen. Die ene top-collega of gewoon jezelf, een crossmedia-functie of juist specialistisch, helemaal prima. Maak het ons maar moeilijk met dat ‘vergelijken van appels met peren’. De Mercurs zijn de Oscars van ons vak, die moet je willen winnen.”

Mercur BeLOFte is een samenwerking met het Lucas-Ooms Fonds, LOF. Waarom steunen jullie deze prijs, ook nog eens met een bedrag voor de eigen ontwikkeling van de winnaar?
“Als jonge mensen voor ons vak kiezen en daar ook nog eens goed en talentvol in blijken te zijn, verdient dat aandacht en waardering. Als LOF willen we dat nadrukkelijk supporten door een geldbedrag, expertise en netwerk in te zetten, maar zijn we ook op tal van andere manieren al ruim een halve eeuw stimulator van tijdschrift en tijdschriftjournalistiek. Dit jaar kiezen we alweer de vijfde BeLOFte, na Renee Bijlsma (Libelle), Pieter Zwart (VI), Emiel Brinkhuis (Winq) en Onno den Hollander (Quote). Ik ben ervan overtuigd, er is zoveel talent binnen ons vak, laten wij samen – en dat is ook een boodschap aan de uitgevers – ervoor gaan dat goed zichtbaar te maken.”

*Het Lucas-Ooms Fonds is naamgever en sponsor van de categorie Mercur BeLOFte van het Jaar 2019.